リーマンのスピリチュアル立ち往生日記-eSpirituaLiterature

スピリチュアルを日々の生活に取り入れながらはたらくリーマン

クレオールのDNAを持つ子孫たちー詩ー<アメリカ・ルイジアナ編>

このブログは、40代 iSpiritsリーマンが「 なんとなくスピリチュアル的」なことに関してつづっています。

 

ルイジアナクオールをつづった詩を見つけたので紹介します。

 

ニッキー・デュガー(ニューオーリンズ大学)さんが論文で発表しております。

 

クレオールの人種的そして文化的アイデンティティ

ニューオーリンズの色ー

 

ねえ、ケイジャン

そしてあなた、クレオール

どうして自分を呼ぶの白か黒か?

 

 

 

誰があなたにこれらの名前を付けましたか?


私たちはフランス人、スペイン人の子孫です

アフリカ人、インド人、アカディアン人、ハイチ人、そして
来た他のすべてのガンボ人ルイジアナ

 ステレオタイプ、ルイジアナ・クレオール、スピリチュアル

これらのスパイスがガンボを作りました。


私たちの豊かな文化は私たちの共通の絆です。


私たちは同じパプリカの血を持っています、それは
血は私たちを世界とつなぎます。


人種差別主義者が私たちに紙の星を貼り付けたい場合
スキンを教えてくれます。


彼らの愚かさで地獄で沸騰。


私たちは誇りに思っているルイジアナのフランス人です
フランスとアフリカの遺産。

 Louisana Creole, Spiritual

私たちです。ヨーロッパ、アフリカ、アジア、アメリカ。


ケイジャンクレオール。あえて言ってみよう。

そして、好きではない人のためのすべての最悪
私たちは何ですか。

 

彼らは私たちをどれだけ見て、伝えることができますか
私たちは存在しませんか?


でも私の友達、スパイスを捨てないで 明るすぎる、または暗すぎるからです。
そうすると、Gomboがなくなります。ガンボ、ルイジアナ・クレオール、スピリチュアル


再び、しかし、で構成されたファウル溶かしたシチュー


私たちの祖先の否定された肉、


あなたの祖母、あなたの祖父、あなたの母親、あなたの父、姉、兄弟、
あなたの叔母、あなたの叔父、あなたのいとこ、あなたの姪、甥、子供、または
あなた自身

 Louisiana Creole Flag, Sprititual

Hey, Cajun
and you, Creole,
how come you call yourself
white or black? Who gave you these names?
We are descendants of the French, the Spanish,
the Africans, the Indian, the Acadian, the Haitain, and
all the other Gombo People who came to
Louisiana. These spices made the Gombo.
Our rich culture serves as our common bond.
We are of the same paprika blood, and that
blood connects us with the world.
If racists want to stick paper stars on our
skins to tell us what we are, let them
boil in hell with their foolishness.
We are the Louisiana French, proud of
the French and African heritage. We are
European, African, Asian, and American.
Cajun, Creole. Let us dare to say it.
And all the worst for those who do not like
what we are. How long can they look at us and tell
us we do not exist?
But my friend, do not throw away the spice
because it is too light or too dark.
If you do that you will not have Gombo
ever again, but a foul melted stew made up of
the denied flesh of our ancestors,
your grandmother, your grandfather, your mother,
your father, your sister, your brother,
your aunt, your uncle, your cousin, your niece,
your nephew, your children, or
yourself.

 

I Am What I Say I Am:

Racial and Cultural Identity among Creoles
of Color in New Orleans

(5-15-2009 )Nikki Dugar University of New Orleans